Το Spirited Away έχει συζητηθεί για πολλούς λόγους. Το έξυπνο σενάριο, οι πρωτότυποι χαρακτήρες και το μαγευτικό σχέδιο είναι κάποιοι εξ’ αυτών, αλλά ένας από τους βασικούς, παραμένει η θεωρία που υποστηρίζει πως το φιλμ αυτό αποτελεί μία νύξη για την πορνεία, και ίσως, πιο συγκεκριμένα, την εξώθηση των παιδιών σε αυτή.
Μάλλον φαντάζει περίεργο εκ πρώτης όψεως, αλλά πολλές φορές ο Hayao Miyazaki έχει ασχοληθεί με σοβαρά και φλέγοντα θέματα, όπως η μόλυνση του πλανήτη, ο πόλεμος ή τα κοινωνικά στίγματα, και τα έχει εντάξει στις ταινίες του -με τέτοιο τρόπο, ώστε να παραμένουν κατάλληλες για όλες τις ηλικίες. Άρα, ναι, είναι πολύ πιθανό, πίσω από το Spirited Away, να κρύβεται ένα τόσο σοβαρό ζήτημα. (Αν θέλετε να θυμηθείτε λίγο καλύτερα την ταινία πρωτού συνεχίσετε, μπορείτε να ρίξετε μία
ματιά στην ανάλυση που έχει γίνει ΕΔΩ )
Ας δούμε ποια επιχειρήματα επικαλούνται όσοι στηρίζουν αυτή την άποψη.
● Παλαιότερα, τα Λουτρά στην Ιαπωνία αποτελούσαν ‘βιτρίνα’ για οίκους ανοχής -κάτι ανάλογο με τα κέντρα μασάζ στον Δυτικό κόσμο.
● Η Yubaba αλλάζει το όνομα της Chihiro σε Sen. Eίναι σύνηθες οι ιερόδουλες να μην χρησιμοποιούν το πραγματικό τους όνομα.
● Το όνομα Sen ήταν πολύ κοινό στις πόρνες κατά την διάρκεια της περιόδου Edo στην Ιαπωνία.
● Όταν εμφανίζεται η kanji εκδοχή του νέου ονόματος της Chihiro, έχει αυτή την μορφή:千. Στην πραγματικότητα, αυτό είναι το ιδεόγραμμα για το νούμερο 1000, και λένε πως ίσως να απεικονίζει την τιμή της (creepy).
● Ένας ακόμα λόγος για την αλλαγή ονόματος, είναι το να μην μπορεί η κοπέλα -η Chihiro στην συγκεκριμένη περίπτωση, να εντοπιστεί από τους δικούς της ανθρώπους (ακριβώς ό,τι συμβαίνει και σήμερα).
● Όταν αποκαλύπτεται το λουτρό, πάνω από την είσοδο, υπάρχει το Ιαπωνικό σύμβολο για την λέξη ‘yu’, η οποία μεταφράζεται σε ‘καυτό νερό’. Κατά την διάρκεια της περίοδου Edo στην Ιαπωνία, οι άντρες πήγαιναν σε λουτρά ώστε να συναντήσουν γυναίκες που αποκαλούνταν ‘yuna’, ή αλλιώς, ‘γυναίκες καυτού νερού’. Aυτές οι γυναίκες, πολλές φορές εκδίδονταν. ‘Yuna’ ονομάζεται επίσης και μία ‘κατηγορία’ θυληκών πνευμάτων που εργάζονται σε λουτρά.
● Όλοι οι Θεοί που επισκέπτονται το Λουτρό είναι αρσενικού γένους.
● Λέγεται πως ο No-Face αναπαριστά έναν παιδεραστή. Στην προσπάθειά του να ‘αγοράσει’ την Chihiro, της προσφέρει δώρα και κλέβει πράγματα για εκείνη. Όταν όμως εκείνη επιμένει στην άρνησή της, καταλήγει να την κυνηγά.
● Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν πως ο No-Face ήταν άνθρωπος παλαιότερα, που κατέληξε να παγιδευτεί εκεί, και πως ο λόγος που προσεγγίζει την Chihiro είναι γιατί νοσταλγεί τους όμοιούς του.
True or False?
Κατ’εμέ, η θεωρία αυτή θα μπορούσε πολύ εύκολα να ισχύει. Αν δει κάποιος την ταινία, θα βιώσει πολύ περίεργα συναισθήματα παρακολουθώντας τις σκηνές που εκτυλίσσονται στα λουτρά. Άλλωστε, και εμένα η πρώτη μου σκέψη όταν είδα την Yubaba, ήταν πως αυτή η τρομακτική γριά γυναίκα θυμίζει προαγωγό. Όταν ο Hayao Miyazaki ερωτήθηκε για ποιο λόγο δημιούργησε μία τέτοια ταινία, απάντησε πως, για εκείνον, ο καταλληλότερος τρόπος να απεικονίσει την Ιαπωνική κοινωνία, ήταν μέσω της βιομηχανίας του σεξ. Πρόσθετα, απηύθυνε στον δημοσιογράφο την ερώτηση του αν πιστεύει πως η Ιαπωνική κοινωνία έχει αρχίσει να μοιάζει επικίνδυνα με την βιομηχανία του σεξ και την πορνεία. Άρα, σε αντίθεση με άλλες θεωρίες -όπως αυτή του Totoro-, η συγκεκριμένη οριακά έχει επιβεβαιωθεί από τον ίδιο τον δημιουργό.
Παρ’ όλα αυτά, μιας και το Studio Ghibli δεν έχει πάρει ποτέ επίσημα θέση πάνω στο ζήτημα, παραμένει μία θεωρία. Είναι στο χέρι σας να διαλέξετε το τι θα πιστέψετε.
Σοφία Ευαγγελίδου