Το Ponyo είναι μία αγαπημένη παιδική ταινία του Studio Ghibli, η οποία περιστρέφεται γύρω από την ιδιαίτερη αγάπη της Ponyo και του Sosuke. Όμως, πίσω από αυτό το φαινομενικά αθώο φιλμ, έχει δημιουργηθεί ένας αστικός θρύλος ο οποίος υποστηρίζει πως η ιστορία είναι πιο σκοτεινή απ’ όσο φαντάζει εκ πρώτης όψεως. Αν θέλετε να θυμηθείτε λίγο καλύτερα τα δρώμενα προτού συνεχίσετε, μπορείτε να ρίξετε μία ματιά ΕΔΩ!
The Dark Theory
Η σκοτεινή θεωρία, δημιούργημα θαυμαστών της ταινίας, υποστηρίζει πως η Ponyo είναι στη πραγματικότητα ένας Θεός του Θανάτου -ή αλλιώς Shinigami, η οποία ήρθε για να μεταφέρει τον Sosuke στον επόμενο προορισμό του. Επίσης, ισχυρίζεται ότι το γιγάντιο τσουνάμι οδήγησε στο χαμό όλους τους κατοίκους της πόλης καθώς και τους ναυτικούς.
Ίσως όλα αυτά να φαντάζουν παράλογα και τραβηγμένα, παρακολουθώντας όμως το φιλμ σε μία μεγαλύτερη ηλικία, ίσως να παρατηρήσει κανείς πως αρκετά πράγματα φαίνονται παράταιρα και ‘εκτός’. Οι σκηνές που τα δύο παιδιά διασχίζουν το σκοτεινό τούνελ ή όταν οι βάρκες μεταφέρουν τους απροσδόκητα γαλήνιους ανθρώπους, δημιουργούν αλλόκοτα συναισθήματα, σαν κάτι να είναι λάθος. Ας δούμε λοιπόν την επιχειρηματολογία που επικαλούνται οι δημιουργοί της σκοτεινής θεωρίας!
Arguments
1) Το πραγματικό όνομα της Ponyo είναι Brunhilde. Στη Σκανδιναβική και στη βόρεια Γερμανική παράδοση, το όνομα αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το θάνατο και συνήθως απεικονίζει το προφήτη ή το Θεό του Θανάτου.
2) Το τραγούδι Flight Of Ponyo φαίνεται να είναι επηρεασμένο από το Ride of the Valkyries, ένα άσμα που σχετίζεται με τη καταστροφή και το θάνατο.
3) Στην αρχή της ταινίας, ο Sosuke βρίσκει τη Ponyo σε ημιθανή κατάσταση, ίσως και νεκρή. Ανεξάρτητα της ‘καλής’ κατάληξης, από τα πρώτα λεπτά ο θάνατος δίνει το παρόν.
4) Το τσουνάμι που προκαλεί η Ponyo, είναι τόσο ισχυρό που καταστρέφει τα πάντα στο πέρασμά του και πιθανολογείται πως ο Sosuke και η μητέρα του να σκοτώθηκαν στο δρόμο για το σπίτι. Φαίνεται πραγματικά αδύνατο οι χαρακτήρες -και ιδιαίτερα οι ηλικιωμένες κυρίες στα αναπηρικά καροτσάκια, να κατάφεραν να επιβιώσουν.
5) Κατά τη διάρκεια της καταστροφής, ο καπετάνιος ενός πλοίου αναφωνεί πως μπροστά τους βρίσκεται ένα νεκροταφείο πλοίων, δείχνοντας καράβια άναρχα στοιβαγμένα στο νερό.
6) Το πρωί μετά από το τσουνάμι το νερό είναι κρυστάλλινο ενώ, σύμφωνα με το Urban Legend Magazine και τη κοινή λογική, θα έπρεπε να είναι θολό και γεμάτο συντρίμμια.
7) Ο Sosuke βλέπει μέσα στο νερό είδη ζώων που έχουν εξαφανιστεί. That’s odd!
8) Δεν υπάρχει πουθενά στη πόλη το παραμικρό ίχνος ζωής και τα αναπηρικά καροτσάκια είναι άδεια. Οι γιαγιάδες, οι οποίες μέχρι πρότινος δε μπορούσαν να περπατήσουν, ξαφνικά … τρέχουν. Φωνάζουν πως ‘Αυτός ο κόσμος είναι υπέροχος’ και πως ‘Τα γόνατα δε πονάν πια’.
9) Ο αριθμός τρία, ο οποίος λέγεται πως είναι ο αριθμός των αγγέλων, εμφανίζεται συνεχώς καθόλη τη διάρκεια του φιλμ. Άλλοτε σε αντικείμενα, όπως στις πινακίδες του αυτοκινήτου, και άλλοτε μέσω των χαρακτήρων, που τείνουν να κάνουν κάτι τρεις φορές.
10) Έπειτα από το τσουνάμι, τα δύο παιδιά συναντούν πλήθος κόσμου, το οποίο είναι μέσα σε βάρκες και κατευθύνεται σε ένα ξενοδοχείο ‘στην άλλη πλευρά’. Το ταξίδι τους, μέσω του ποταμού, εικάζεται πως συμβολίζει τη Βουδιστική παράδοση που θέλει τους ανθρώπους να περνούν στη μετά θάνατων ζωή μέσω του ποταμού Sanzu. Αξίζει να αναφερθεί πως το όνομα του ποταμού Sanzu είναι 三途の川 (Sanzu no Kawa). Το ιδεόγραμμα san (三), μεταφράζεται ως τρία και αντικατοπτρίζει τη ψυχή, το σώμα και το πνεύμα.
11) Ενώσω η Ponyo και ο Sosuke είναι στο καράβι τους, συναντούν ένα ανδρόγυνο με το μωρό τους. Η βάρκα της οικογένειας φαίνεται να είναι παλιά, ενώ και τα ρούχα της θυμίζουν ντύσιμο άλλης εποχής (είτε της περιόδου Taisho, 1912-1926, είτε της Showa, 1920-1940). Η επίσημη περιγραφή του Studio Ghibli για τη γυναίκα είναι η εξής: γυναίκα παλιού στιλ. Μήπως άραγε όλη η οικογένεια έχει σκοτωθεί και έχει κολλήσει στο ποταμό Sanzu, μη μπορώντας να περάσει απέναντι?
12) Μετά το ταξίδι τους με τη βάρκα, ο Sosuke και η Ponyo καταλήγουν μπροστά από ένα σκοτεινό τούνελ. Στο κάτω μέρος του υπάρχει η λέξη 止まれ (tomare), που μεταφράζεται σε ‘σταμάτα’. Στα αριστερά υπάρχει ένα άγαλμα του Jizo. Ο Jizo είναι ο προστάτης των ταξιδιωτών αλλά και των παιδιών που πέθαναν νωρίς…
13) Τέλος, τα τούνελ στο Studio Ghibli συνήθως συμβολίζουν το πέρασμα σε έναν άλλο κόσμο.
True or False?
H επιχειρηματολογία πίσω από τη σκοτεινή θεωρία δείχνει να έχει βάση. Διαβάζοντάς τη, θα δείτε το Ponyo μέσα από ένα διαφορετικό, μυστήριο πρίσμα. Η δομή του φιλμ, ιδιαίτερα μετά τη τρίτη πράξη, γίνεται πολύ ρευστή και ιδιόρρυθμη, κάνοντας τη θεωρία να φαντάζει ακόμα πιο πιστευτή. Μιας και ο Hayao Miyazaki συνηθίζει να κρύβει με μαεστρία ενήλικα μηνύματα μέσα στις ταινίες του, όπως στη περίπτωση του My Neighbor Totoro , του Spirited Away καθώς και πολλών ακόμα, για τις οποίες μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ, δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει τη περίπτωση αυτή η μακάβρια εκδοχή να είναι πραγματική. Παρόλα αυτά, είτε επιλέξετε να δείτε το Ponyo ως μία αλληγορία για τη μετα θάνατον ζωή είτε ως την ιστορία ενός ψαριού που ερωτεύεται ένα αγόρι, δεν θα απογοητευτείτε!
Σοφία Ευαγγελίδου